piotrekp
Moderator
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: TK / TSZ
|
Wysłany: Nie 20:58, 22 Lis 2009 Temat postu: Fiat Panda - prezentacja modelu |
|
|
Fiat Panda
Model należący do segmentu A produkowany od 1980 roku jako następca niezbyt udanego Fiata 133. Projektantem pierwszej generacji Pandy był Giorgetto Giugiaro. Samochód miał być prostym tanim pojazdem miejskim. Stąd proste, pudełkowate kształty, niezbyt wyszukane wykończenie, a także m. in. płaskie szyby i prostokątne reflektory. Ze względu na niesłabnącą sprzedaż, Pandę I produkowano we Włoszech jeszcze do 2003 roku. W tym samym roku w Europie debiutowała druga generacja modelu. Auto produkowane jest wyłącznie w fabryce Fiata w Tychach. Montowane silniki benzynowe w tym modelu to m.in.: 1.4 16V (100 KM), 1.2 (60 KM), 1.2 MPI (60 KM), 1.1 MPI (54 KM), 1.1 (54 KM), oraz silniki diesla, takie jak 1.3 JTD Multijet (70 KM), 1.3 i 16V Multijet (70 KM), 1.3 D (37 KM).
Fiat Panda I
Pierwsza generacja Pandy debiutowała w 1980 roku zastępując w ofercie Fiata niezbyt udany model 133. Panda została zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro. Zgodnie z ideą szefów Fiata, miało to być maksymalnie tanie auto miejskie i głównie dzięki niskiej cenie podbiło rynek. Od 1995 roku Pandę oferowano jedynie we Włoszech. Rok później została poddana modernizacji, a z rynku ostatecznie zniknęła w roku 2003. Na początku lat 80. planowano jej produkcję w Polsce, ale pomysł upadł z powodu wprowadzenia stanu. Na bazie Pandy powstał Seat Marbella. Montowane silniki benzynowe w tej generacji to m.in.: 1.1 4x4 (54 KM), 1.1 Selecta CLX (55 KM), 1.1 Selecta CL (50 KM), 0.9 i (40 KM), 1.0 4x4 (45 KM), oraz silnik diesla: 1.3 D (37 KM).
Fiat Panda II
Panda drugiej generacji, zwana też Pandą Nuova pojawiła się na rynku w 2003 roku. Początkowo model miał nazywać się Gingo (robocza nazwa Fiat 169), ale po protestach Renault (zbyt duże podobieństwo do Twingo), nazwa została zmieniona. W 2004 roku Panda II została wybrana Europejskim Samochodem Roku. Trzy razy z rzędu model triumfował w plebiscycie magazynu Auto Express (lata 2004-2006). Auto błyskawicznie zdobyło silną pozycję na rynku, również w Polsce, gdzie od początku produkowane jest w tyskiej fabryce Fiata.
Przegląd silników:
Zaletą Pandy jest to, że możecie ją mieć z napędem 4x4 lub zwykłym na przód. W praktyce na uterenowioną wersję warto się zdecydować tylko wtedy, gdy poruszacie się głównie po drogach, które mają na swoim koncie niejedną, uszkodzoną miskę olejową. Taką wersję można mieć z dwoma silnikami. Benzynowy 1.2 60KM radzi sobie w terenie, ale poza nim wcale. Nawet bryczki konne będą was wyprzedzać. Diesel 1.3l 70KM ma tą przewagę, że jest mocniejszy, a przy tym mniej paliwożerny, choć dość głośny. Zwykłe Pandy mogą mieć pod maską takie same silniki jak 4x4, ale będą zrywniejsze i oszczędniejsze. Mniej palić będą szczególnie wtedy, gdy będziecie delikatnie obchodzić się z pedałem gazu i unikać większych prędkości. Multijet będzie dobrym wyborem – jest dość drogi, ale oferuje spore możliwości. Jeśli okaże się za słaby, to zostaje jeszcze jeden rodzynek – benzynowy silnik 1.4l o mocy 100KM. Fiat Linea: Najtańszą Lineę kupicie z benzynowym 1.4l o mocy 77KM. Niby nie tak źle, ale auto z tą jednostką jest leniwe, trzeba mocno wciskać pedał gazu, a one i tak nie chce jechać. W mieście oraz na trasie podczas spokojnej jazdy będzie w sam raz, ale jeśli zdecydujecie się na wyprzedzanie albo nawet wypad w góry, to mina wam zrzędnie. Trzeba się po prostu przyzwyczaić lub zdecydować na inny silnik. Wśród motorów benzynowych jest jeszcze doładowany T-Jet o pojemności 1.4l i mocy 120KM. Faktycznie jeździ świetnie, pali niewiele więcej od podstawowej jednostki, czyli średnio 7-8l/100km, ale jest drogi – trzeba na niego wyłożyć ponad 60 tys. zł. Nic tańszego się już nie znajdzie, lecz w podobnej cenie można również dostać oszczędniejszego diesla. 1.3l Multijet ma 90KM. Jest wystarczający do takiego auta, dlatego trochę szkoda, że nie ma silnika benzynowego o takiej mocy, bo byłby tańszy. Tutaj do mniej więcej 2000obr/min nic się nie dzieje, potem do pracy wchodzi turbosprężarka i auto zaczyna jechać. Jeśli to za mało – jest też diesel o pojemności 1.6l i mocy 105KM.
Post został pochwalony 0 razy
|
|